Proiect didactic pentru implementarea în clasă
Unitatea de învăţământ: Școala Gimnazială RADU CEL MARE
Găești
Numele şi prenumele: Constantin Corina
Diana
Disciplina: Educație Muzicală
Clasa/Vârsta
|
Unitatea
|
Titlul activităţii didactice
|
Timp
|
Clasa: a-VI-a
Varsta: 12-13 ani
|
Capitolul : Viața și opera marilor
compozitori
|
George Enescu
|
50 minute
|
Justificarea didactică pentru
utilizarea TIC
|
Obiective de învăţare
|
|
Voi utiliza calculatorul pentru a audia lucrările lui George
Enescu,astfel le voi atrage atenția elevilor cu privire la lectie,le voi
capta mai usor atentia.
Cu ajutorul unei prezentari PowerPoint in care voi arata imagini cu
marele compozitor se pot reactualiza cunoștințele dobîndite anterior.
Prin intermediul galeriei de imagini atenția elevilor va fi captată
pentru a putea parcurge lecția actuală.
-Videoclipul educațional va fi utilizat pentru a susține momentul
predării într-un mod interactiv față de elevi.
|
La sfarșitul lecției elevii vor fi capabili:
O1 –Să recunoasca lucrările compozitorului George Enescu..
O2- Să identifice genul in care au fost scrise operele ale
compozitorului George Enescu(genul vocal,vocal-instrumental).
O3- Să enumere cele mai cunoscute opere ale compozitorului.
O4- Să își dezvolte limbajul muzical și să fie capabili să recunoască
titlurile operelor audiate.
|
|
Termeni cheie |
Resurse |
Operă–
Compoziție
muzicală scrisă pentru soliști, cor și orchestră pe textul unui libret
dramatic; reprezentare scenică a acestei lucrări
George
Enescu– unul dintre cei mai aclamați și
mai populari compozitori de operă. Printre cele mai cunoscute fiind Rapsodiile,Poema
Romană,Simfoniile.
Nuanțele
muzicale: - ppp (pianissimo possibile)- cat se poate
de incet
- pp
(pianissimo)- foarte incet- p (piano)- incet
- mp (mezzo piano) - incetisor
|
Mijloace Didactice:
Videoproiector,Pianină
Computer,Diapazon
Imprimantă
Tablă
Material Bibliografic: Manual
pentru clasa a VI a,Avram Florea și Vasile Iliut,Ed. Niculescu, Bucuresti ,
p.36-38
a. Suport Software:
·
Microsoft
Powerpoint
·
Picasa
·
Sony Vegas
b. Resurse Umane: Profesorul şi elevii
clasei a VI-a
c. Resurse Timp: 50 minute
d. Metode utilizate: expunerea, conversaţia,dialogul.
e. Forme de organizare: organizare frontală/pe grupe.
|
Desfăşurarea activităţii
didactice
|
|
Enumeraţi principalele activităţi de învăţare propuse în
cadrul proiectului:
1.Organizarea Clasei -2 min.: Profesorul
intră în clasă, se așează la catedră, face prezența și iși pregăteste cele
necesare pentru desfăsurarea lectiei.Pentru inceput le va arăta elevilor o
prezentare Power Point cu ajutorul căreia va ilustra imagini si informatii
despre George Enescu,astfel le va capta atentia elevilor.
2.
Reactualizarea de Cunoștințe din lecțiile anterioare - 10 min.:
A. Profesorul deschide fisierul Power
Point. pentru a consolida informatiile din lecția precedentă.
B. Primul slide reprezinta titlul
lectiei pentru reactualizarii
cunostiintelor
- Urmatorul slide contine definitia genurilor muzicale. Elevii isi vor
aminti definițiile acestor genuri predate ora precedentă.
- In urmatorul slide elevii vor audia câteva
fragmente muzicale si vor fi intrebati caror genuri muzicale apartin aceste
fragmente.
- Al treilea slide va defini nuantele
muzicale . Elevii isi noteaza definitia afisata in slide iar apoi vor fi pusi
să exemplifice cateva nuante muzicale cel mai des intalnite .
- Al
patrulea slide contine definitia
muzicii vocal-instrumentale.. Elevii din nou isi vor nota definitia si vor da
exemple de opere scrise in acest gen.
- Urmatorul slide contine definitia Operei.
Elevii isi noteaza in caiete si dau exemple de opere cunoscute.
- Cu
ajutorul ultimului slide profesorul face trecerea de la lectia precedentă la
lecția de zi”Viata si opera marelui compozitor George Enescu”.
3.
Captarea Atenției Anunțarea Titului Lecției – 5 min.:
A. Profesorul va folosi galeria de imagini pentru a capta
atentia elevilor cu privire la lecție.
- Prima imagine reprezintă portetul lui
George Enescu. Elevii vor fi intrebati daca cunosc personajul, apoi se va
face o scurta descriere a acestuia.
-Ultima
imagine reprezinta un fragment din Poema Română. Se va discuta despre imagine
si se va face o scurta istorie a momentului artistic precum si a temei
operei.
B. Profesorul anunță tema și obiectivele ce se
urmăresc în cadrul activității. Elevii notează pe caiete.
C. Profesorul anunță titlul lecției ”Viața și operele
marilor compozitori,compozitorul George
Enescu”.
5.
Prezentarea și învățarea noilor conținuturi- 22 min.:
Profesorul
anunță noul conținut – Elemente de cultură muzicală: Viata si opera lui George Enescu.
Elevii își vor nota pe caiet următoarele noțiuni:
George Enescu (n. 19 august
1881, Liveni, Botoşani - m. 4 mai 1955, Paris) este considerat cel mai
important muzician român. Personalitatea sa artistică s-a manifestat în
multiple ipostaze: compozitor, violonist, pedagog, pianist şi dirijor.
A început să cânte la vioară
la vârsta de 4 ani, primind îndrumări muzicale de la părinţii săi şi de la un
vestit lăutar, Niculae Chioru. De la vârsta de 5-6 ani datează primele sale
încercări de compoziţie. Studiul profesionist al muzicii i s-a datorat,
pentru început, profesorului Eduard Caudella.
Deşi ceea ce îşi dorea cel mai mult era să compună
muzică şi nu să devină un virtuoz al viorii, studiul, perseverenţa şi
participarea la concursurile de vioară organizate la Conservatorul din Paris
i-au adus lui Enescu premiul al II-lea în 1898 şi, un an mai târziu, premiul
I – cu care a absolvit, la 24 iulie 1899, clasa de vioară la Conservatorul
din Paris; cu această ocazie, i s-a dăruit o preţioasă vioară Bernardel,
inscripţionată cu numele său.
Din perioada studiilor la Paris datează cele
patru „simfonii de şcoală”, Poema Română op. 1 (1897) pentru
orchestră şi cor bărbătesc, Sonata nr. 1 pentru pian şi vioară în Re
major, op. 2 (1897), Suita nr. 1, în sol minor, în stil vechi
pentru pian, op. 3 (1897), Sonata nr. 2 pentru pian şi vioară în fa minor,
op. 6 (1899), lucrări care i-au adus recunoaşterea tânărului compozitor
George Enescu.
-Profesorul va da
play clipului educațional
- Profesorul va pune pauză dupa prima imagine de la
începutul clipului in care este ilustrata o poza cu marele compozitor George
Enescu .Elevii vor trebui să spună câteva informatii despre acesta.Unde s-a
născut si ce fel de muzica a scris. (portretul
compozitorului).
-La minutul......clipul va fi întrerupt iar profesorul
va face introducerea clipului din arhiva personală ce se va derula pe
parcursul a ......de secunde ( clip video personal).Acesta ilustreaza imagini
din sala de spectacol,de la Festivalul George Enescu în care este
interpretată opera cea mai reprezentativă a compozitorului,Poema Romană.
- Profesorul va
întrerupe din nou clipul dupa audiția muzicală pentru a pune o întrebare
(cate categorii fac parte din orchestra simfonică Elevii vor avea la dispoziție 40 de secunde
pentru a formula un raspuns iar apoi,răspunsul corect va fi notat in
caiete,cu definitia corectă.
-După ce
elevii vor răspunde la intrebarea adresată de către profesor, se va continua
derularea clipului video educațional urmând un fragment muzical din Rapsodia
Română,pe care elevii il vor audia cu atentie.( clip video preluat ).
-După
finalizarea fragmentului muzical, elevii își vor nota in caiete câteva date
despre această operă.Rapsodia Romana a fost printree primele lucrări ale
compozitorului si a fost compusa la inceputul secolului XX,apartinand genului
instrumental.
-Clipul
educațional se încheie cu o poza de la marele festival” George Enescu”,ce a
avut loc la Bucuresti,in care este ilustrată o orchestră.La finalul
videoclipului sunt atasate
bibliografia dar si multumirile de rigoare pentru atentia acordată.
6. Asigurarea de conexiuni inverse (feed-backul)
-Profesorul
formează în clasă 4 grupe a câte 5
elevi pentru verificarea cunostintelor.
- Profesorul
distribuie elevilor cate o fișă de lucru pentru verificarea cunoștințelor
asimilate pe parcursul predării lectiei.
- Fișa va conține
5 întrebări a cate 2 puncte fiecare cu excepția întrebării 1 care va avea
doar 1 punct.(fișa1,fișa2,etc)
-Fișa va avea 4
intrebări diferite pentru grupele formate și un subiect comun.
După completarea fișelor de lucru,elevii vor aștepta pentru
ca fisele de lucru sa fie corectate,rezolvate impreună.
7.
Aprecierea activității (5 min.)
-
Profesorul cere
câte unui elev de la fiecare grupă să vină în fața clasei pentru a nota la
tablă ceea ce au lucrat și pentru a corecta,dacă este cazul.
-
Profesorul va face
aprecieri asupra modului în care au fost îndeplinite obiectivele lecției si
va spune elevilor cum vor trebui sa procedeze data viitoare,daca este cazul.
-
Un elev din fiecare
grupă execută sarcina de lucru, ceilalați analizează și fac aprecieri.
-
Lecția a fost
gândită în așa fel încât să reactualizeze și să utilizeze cunoștințele
dobândite anterior, cât și să ofere spre învățare cunoștințe noi.(O2).
|
|
|
Finalizarea proiectului
|
Timp: 5min.: La finalul
lecției profesorul strânge fișele de lucru pentru a verifica rezultatele
elevilor.
Profesorul anunță
tema pentru acasă: realizarea unui referat despre un compozitor român și
audierea a cel putin două lucrări reprezentative, urmand ca data viitoare sa le
si mentioneze pe caiet.
Elevii notează
în caiet tema pentru data viitoare.
|
Evaluare
individuală prin metoda observării directe pe parcursul procesului explorării
-
2 dintre itemi vor fi notati cu 20 puncte maxim, iar cel
de-al treilea cu 10 puncte cumulandu-se un total maxim de 50 puncte.
Item
|
Nota
5-6
|
Nota
7-8
|
Nota
9-10
|
1. Comunicarea
verbală și scrisă în ceea ce privește noțiunile noi, prezentate în
conținutul lecției
|
Elevul are
greşeli de exprimare atât scrisă cât şi verbală, dar manifestă dorinţa de a
se corecta.
|
Comunicare
scrisă și verbală suficient de
corectă, fluentă, sesizează greșeala
și se poate autocorecta.
|
Comunică impecabil atât verbal cât și scris.
|
2. Tip de intervenţie cu caracter
personal.
-
cunoaște noțiunile necesare pentru a reusi sa raspunda la intrebarile despre
George Enescu .
- cunoaște modalitatea de
completare a fișelor de lucru.
|
Elevul prezintă
rareori idei
utile în timpul lucrului în
grup şi nu ţine pasul
cu evoluţia
grupului său de lucru.
|
Elevul
contribuie cu
promptitudine
la grupul de
lucru,deşi, uneori, el / ea
devine distrat
|
Elevul contribuie la grupul de lucru şi stimulează colegii lui
/ ei să participe.
Contribuţia lui / ei
este foarte importantă pentru
succesul
grupului de lucru
|
3. Managementul
timpului (Respectarea timpului alocat pentru completarea fiselor
de lucrur – respectiv 15 minute)
4. Luarea
deciziilor cu privire la modalitatea de completare a
fișelor de lucru.
- elevii vor numi un coleg pentru a prezenta rezultatele obtinute in urma
rezolvării.
|
Elevul nu îşi termină sarcinile
ei / lui la timp şi ca rezultat grupul nu poate respecta
termenele.
Elevul
nu prezintă nici o soluţie, dar
este
dispus să
încerce
soluţiile
prezentate de
către alţi colegi
|
Elevul opreşte
finalizarea
sarcinii lui / ei, dar la
final, el / ea poate
termina la
timp,
precum
şi grupul
poate
respecta
termenele.
Elevul face
contribuţii
importante în
scopul de a
îmbunătăţi
soluţiile prezentate de
către alţi colegi
|
Elevul poate
gestiona timpul lui / ei mod
corespunzător,
poate realiza sarcinile la timp.
Elevul
încearcă în mod activ soluții pentru rezolvarea problemei.
|
Autoreflecţia
|
Scrieţi câteva consideraţii personale privind
desfăşurarea activităţii didactice. Întrebările de mai jos vă pot ghida
reflecţia:
1. Cât de reuşită apreciaţi că este activitatea didactică
pe care aţi desfăşurat-o?
Consider că activitatea didactică desfășurată a fosr
reușită.
2. Care au fost punctele forte, dar punctele slabe ale
activităţii?
Punctele slabe consider că au fost emoțiile pe care
le-am manifestat pe parcursul lectiei iar punctele forte au fost definite de
faptul că elevii au dobandit noi cunostințe muzicale iar auditile muzicale au
avut un impact pozitiv asupra acestora,dezvoltându-le preocuparea pentru
muzica simfonică.
3. Ce aţi face în mod diferit data viitoare?
Data viitoare as organiza o mini-excursie la Operă sau la
Festivalul George Enescu.
4. Care a fost reacţia elevilor la activitatea didactică
propusă?
Elevii au fost entuziasmati in momentul în care au avut
parte de auditia muzicală.
5. Care a fost feedback-ul elevilor?
Feed-back-ul elevilor a fost
unul pozitiv au ascultat cu atentie cele prezentate, s-au arătat încântați de
modul în care a fost prezentată lecția și au completat corect fișele de
lucru, fapt ce a demonstrat că obiectivele de învățare au fost realizate.
6. Care a fost atmosfera de lucru pe parcursul
activităţii didactice?
Atmosfera de lucru a fost una plăcută,elevii fiind
interesati de lectia predată,îndeplinind sarcinile date de către profesor.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu